Skip to main content

Ju snabbare desto bättre gäller verkligen om AI eftersom förutsättningar ändras snabbt. Vem som påverkas och hur det slår ändras i takt med nya verktyg. Nästa område att påverkas massivt är marknad och sälj, till stor del drivet av utvecklingen inom generativ AI. AI kan producera högkvalitativt innehåll snabbt, men man har i många fall begränsade möjligheter att justera utkomsten. Trots sina utmaningar är värdet av generativ AI just för sälj och marknad fantastiskt. Hela branschdynamiken ställs på ända när det som förut krävde en grupp eller en extern byrå, en erfaren person nu kan klara själv.

Lägg ner lite jobb på att hantera verktygens begränsningar, så öppnas fantastiska möjligheter. Med en nypa förståelse av hur AI fungerar är det lätt att sätta gränsen mellan AI och människa. Brainless’ metod sätter strukturerat den gränsen. Dessutom säkrar vi att övergripande strategi och konkurrensläget är med i de slutsatser vi drar.

Vi måste förstå hur vi borde prioritera och var vi får störst strategisk nytta av de initiativ vi tar och hur vi kan dra nytta av dem. Att vi faktiskt först tar tag i det som stärker vår konkurrenskraft borde, kanske speciellt på en marknadsavdelning, vara av högsta prioritet.

Varför pratar vi gräns mellan AI och människa? Ta till exempel Sora, som är aktuellt just nu. Sora visar oss att det med tillgång på mer träningsdata uppstår kompetens om dessa data som vi inte kunde förutsäga, och vi börjar få en bild av vad som skiljer uppbyggnaden av mänsklig intelligens från ett neuralt nätverk. Båda är exempel på steg för hur AI går mot att vara medvetet, men vi inte där ännu. AI ”förstår” helt enkelt inte vad den producerar. Ännu… Det leder till att vi behöver hantera några konkreta, praktiska frågor: Hur arbetar vi med det AI genererar? Vem ansvarar för det som kommer ut ur AI-verktygen? Till exempel kvalitet eller laglighet behöver i de allra flesta fall att människor lägger sista handen vid innehållet. Och hur mycket är det värt att investera idag, när det hela tiden kommer nya verktyg?

Iteration och anpassning är nyckel till effektiv styrning i en snabbt föränderlig verklighet.

Proaktivitet: “Hope for the best, plan for the worst

När verkligheten ändras i den takt vi ser med AI, sjunker värdet av analyser snabbt. Vårt angreppssätt är att därför att starta med en snabb överblick och därefter korrigera slutsatser allteftersom nya fakta tillkommer. Det arbetssättet fungerar bevisat bättre i snabbrörliga miljöer (Innovator’s Method).

Två till tre veckor är tillräckligt för en första överblick och en handlingsplan. Med en så liten insats är det av princip alltid värt det, som vi ser det. Nu kan vi samla styrkorna och jobba åt samma håll. Vill du veta mer? Kolla in vårt whitepaper om hur vi snabbt bygger en levande handlingsplan för AI.

Det är baserat på åratal av erfarenhet från ledning av marknadsfunktioner, tillämpad AI, bot-byggande, IT-strategi och enterprisearkitektur. Den erfarenheten har vi komprimerat till ett AI iginition lab. Det är i praktiken handfull workshops med utvalda personer utspridda på två till tre veckor och ger ett första beslutsunderlag. Dessutom lämnar vi efter oss ett arbetssätt som över tid förbättrar kvaliteten på underlaget.

Skiss över den översikt brainless AI ignition lab ger av strategiskt mest värdefulla AI-initiativ.

Om brainless

Vilka är vi? Över 50 års erfarenhet av marknadsföring och digital transformation inom olika branscher. Eva-Mia Westergren, strategisk rådgivare inom marknadsföring och kommunikation inom Tech, varav de senaste sex åren som Microsofts marknadschef i Sverige. Michael Buczek,  lång karriär som strategikonsult på bland annat Accenture och chef för IT-strategiavdelningar inom Telekom och designer av kreativa tekniska lösningar på svåra IT-problem.

Comments