IT-strategin - lätt att förstå och kommunicera, men grundad på solida fakta och strategiska prioriteringar.
Visst kan delar av en IT-strategi kräva en grundlig analys, och är det fallet så kommer vi dit. Men poängen är att snabbt skaffa sig en överblick över var IT har de största positiva effekterna och var man har sina största förbättringsområden och risker.
När man har det klart för sig kan man ta tag i de delar som kräver en djupare analys, men helst i egna initiativ och med återkoppling till strategispåret så det hålls levande. Därför gör vi gärna en IT-strategi med enkla medel:
Med de tre enkla delarna kan vi snabbt få koll på vad som är viktigt idag och vad vi behöver hålla koll på i vårt vidare arbete. Det kräver inga djupgående analyser av verksamhetsprocesser eller funktionella områden. Sådant gör man helst när verksamheten känner att det är prioriterat och de har tid att vara med och ta fram rätt lösningar.
En så kallad BDN-karta blir ett snabbt sätt att koppla samman strategier med IT-s prioriteringar.
När man har klart för sig vad som behöver förändras kan man börja analysera hur och vilka konsekvenser det har. Alla organisationerna begränsningar som måste tas hänsyn till för att göra IT-strategin relevant.
Med den faktabasen är det sedan lätt att sammanfatta IT-strategin i några enkla punkter eller bilder för att illustrera vart man vill nå.