Botar växer lavinartat

avatar

Av Michael Buczek - 26 mars, 2018

header-picture

Bot-marknaden är fantastiskt het. Visserligen är konceptet botar inget nytt, men kostnaden för att skapa datorbaserade konversationer har minskat med flera storleksordningar de senaste två åren. Det ändrar fundamentalt förutsättningarna för området. Idag kan du bygga en lönsam bot på några veckor. Få IT-lösningar visar den typen av lönsamhet. Det är oerhört tillfredsställande att kunna se hur det man arbetar med direkt gör nytta och skillnad i människors vardag. Enklare botar kan man till och med bygga helt utan programmering, även om det för det mesta blir lite styltigt. Grymt bra för prototyper, men det kan bli så mycket bättre - och för att användare verkligen ska gilla vad de upplever får det inte vara alltför trassligt. Dialogen måste få flyta som i ett naturligt samtal. Man måste få hoppa lite, byta ämne och ta upp tidigare trådar utan att chat-boten får fnatt.

Hur man löser det problemet utan oändligt mycket utveckling återkommer jag till.

Och det kommer att finnas anledning. Marknaden växer i flera dimensioner. De två mest intressanta är kanske:

  • Mjukvarujättarnas kamp om marknadsandelar
  • Vi förväntar oss bli allt mer bortskämda med service i en allt mer komplex värld

Focused casual businessman working at his desk in his office

Med det tryck som artificiell intelligens har idag så är det rimligt att anta att verktyg blir bättre. Hur som helst är det en spännande värld att arbeta och IT-giganterna jobbar hårt på att vinna marknaden. Det borde rimligen leda till att vi kommer se allt fler scenario där det kommer att gå att bygga automatiserade lösningar.

Jag kommer dela med mig av mina spaningar här, så funderar du på om och när det är rätt att sätta igång et projekt, hoppas jag att jag kan inspirera och hjälpa till.

Den andra stora trenden då - att marknaden ändras . Våra krav som kunder ökar – till den grad att det är svårt att ha råd med människor som levererar på våra förväntningar. Vi vill ha allt bättre service och helst dygnet runt. Den förändringen i sig driver på marknaden för botar inom mängden av områden, kundtjänst är vanligen det vi tänker på först. Jag tänker ofta på om jag skulle behöva hjälp med mitt elektroniska lås hemma med mobilen. Det är sju företag inblandade när jag låser upp dörren: Låsleverantören, leverantören av det grejerna till trådlösa nätet hemma (och jösses vad det strulade innan jag bytte), fiberleverantören, bredbandsleverantören, min teleoperatör, tillverkaren av appen - som också levererar larmtjänsten, och så apple-telefonen. Och jag förväntar mig att "det ska bara fungera". Nu är det här ett extremt exempel, men vår vardag är full av situationer där det nästan blir omöjligt att samla nödvändig kunskap hos en människa. Om jag får spana en bit in i framtiden är jag övertygad om att det kommer utvecklas standarder för hur vi kan prata med alla dessa komponenter och förstå vad som eventuellt gått snett. Botar blir det naturliga gränssnittet för att lösa våra vardagsproblem.

Woman sitting on the floor at the hallway holding a laptop and smiling

Topics: Trends


Recent Posts

Sluta döda boten!

read more

Want a bot? Start with an FAQ

read more

Kan botar ha känslor?

read more